dijous, 22 d’octubre del 2020

El punt d'inflexió

Trepitgem arenes movedisses, terrenys eriçats de trampes i paranys sobretot lingüístics. La declaració de la vicepresidenta de JxC indueix a confusió. Dir que, amb el 50% superat la independència no serà immediata no és dir res, és una bajanada. Clar que la independència no serà immediata ni tan sols amb una DUI. O el que es vol dir és que allò que no serà immediat és la DUI? Perquè aleshores seríem en un altre escenari. 
 
Fins ara se sobreentenia que ERC renúncia a la independència si no és amb una majoria molt superior al 50% que no es pren la nosa de quantificar. No volen la independència ni per unanimitat. No és qüestió de vots; és qüestió de marc mental espanyol. 
 
De l'altra banda també se sobreentenia que JxC postulava la DUI en línia amb la idea del MHP Puigdemont. És veritat que aquesta no tret el cap sovint a les declaracions dels dirigents del partit, però es deduïa d'afirmacions com que el fet de passar el 50% hauria de tenir conseqüències polítiques vinculants. Doncs, pensava l'auditori per al seu colet, la DUI. Les paraules de la vicepresidenta són ambigües, però, i cal clarificar-les: que és el que no serà immediat, la independència o la DUI?
 
Artadi espera que hi hagi un punt d'inflexió, però això tampoc no és dir res. Quina inflexió, cap amunt o cap avall? I quina inflexió pensa la vicepresidenta Artadi que triaran els d'ERC i CUP als que reclama un pronunciament? 
 
Cal que quedi clar abans de començar la partida: la llista per a la independència, la llista del "sí" a les eleccions vinents plebiscitàries, la llista del president Puigdemont demana el vot per una DUI immediata si el resultat supera el 50%. dels escons. 
 
La independència real dependrà d'aquesta DUI.

dimecres, 21 d’octubre del 2020

L'absolució del major Trapero

La pregunta immediata l'ha fet José Antic en elNacional.cat: qui rescabalarà ara el major Trapero? Per més vegades que es digui mai serà prou: que la justícia lenta és injustícia, que ocasiona danys irreparables, que destrossa vides, tanca futures. Encara que la sentència (que no és firma) sigui motiu de celebració, és impossible contenir la indignació per la injustícia que s'ha fet a les persones ara absoltes. Una injustícia que no hi ha forma de rescabalar. Que qui rescabalarà el major Trapero? Doncs, el maestro armero.
 
 L'absolució ha comptat amb el vot en contra de la presidenta de la sala, senyora Concepción Espejel, figura eminent de la brigada judicial al servei del gobierno. Un exemple més de la lawfare que, en aquesta ocasió, no s'ha imposat. 
 
Cap poder a la terra podrà mai compensar els danys fets a les persones injustament acusades. Però sí que es pot -i cal fer-ho- compensar a la societat per l'abús de la justícia. Si l'acusació de sedició, etc. al major Trapero es basava en el testimoni del seu superior, Colonel de los Cobos i l'acusat ha estat absolt, potser el testimoni era fals? 
 
De los Cobos hauria de respondre davant la justícia. És el mínim que es pot exigir a qui no té inconvenient en llevar fals testimoni per raons polítiques.

El tribunal contra el parlament

El meu article d'avui a elMón.cat. La sentència del botxí. 
 
Quan es diu que la justícia espanyola fa "lawfare" contra els justiciables catalans es diu una veritat com a un temple. O dos o tres temples, perquè és evident. Però també massa abstract. Cal concretar on i com es fa realitat aquesta guerra judicial. Per exemple: fa temps que els jutges espanyols no actuen com a jutges, sinó com a botxins, executors d'ordres superiors de caràcter ideològic. Per "superiors" entenem no només més altes jerarquies administratives, fins i tot el cap de l'Estat, sinó també el "superior" que porten els mateixos jutges a dins, amb forma d'ideologia política. És el superego freudià nacional espanyol, heretat del franquisme i que òbviament els obsessiona i els fa actuar com a botxins, com a activistes judicials encarregats d'executar l'abús de poder. 
 
Tanmateix, no cal prendre el terme "botxí" com denigratiu de la funció d'aquests funcionaris de l'Estat. Ans al contrari: en invocar-la es tracta de ressaltar una figura fonamental per a la preservació de l'ordre social, indegudament preterida. El gran pensador conservador Joseph de Maistre, pare de tots els reaccionaris i monàrquics del planeta, va enaltir la figura del botxí fins a fer-ho portador últim del secret de la civilització, condensació simbòlica de l'ànima de la col·lectivitat, fosca i turmentada, car no vol veure el preu d'horror que es paga per tal de conservar la pau i l'ordre social. Per això amaga el rostre quan es disposa a complir la seva tasca.El botxí veu, però no escolta ni parla. El jutge parla, però no veu i tampoc no escolta. I tots dos són figures neutres, fosques, inhumanes, sense biografia. 
 
El botxí som tots i no és ningú. Com el jutge. Fa el que l'ordre legalment vigent l'ordena. Es limita a aplicar la legalitat quan l'u decapita amb la força de la llei i quan l'altre dicta una sentència parlant les seves paraules. Missió noble i necessària la de tots dos. En realitat, la mateixa. Però el mínim que podem exigir és que l'execució sigui neta, sense tortura, i la sentència lògica i racional, sense arbitrarietat. Doncs, la sentència no ho és, es miri com es miri. Quelcom dirà que és il·lògica perquè és política. Sense dubte, però és interessant seguir el fil del "raonament" il·lògic perquè ens durà a veure la seva autodestrucció. 
 
El tribunal subratlla que els acusats tenien motivacions polítiques però a correcuita subratlla també que aquest fet no tindrà cap influència a la seva posterior decisió. Era necessari? No se'l pressuposa imparcialitat? Ell mateix palesa la seva inquietud retòricament admetent que "malgrat que pugui semblar ociós haver-ho de dir, no és cert que aquí es jutgi la ideologia dels acusats". Pel que fa a l'estil (cosa que està perdent-se a la prosa judicial), tanta insistència recorda als botiguers dolents que et fan saber amb grans espavents que t'han rebaixat un 10% per tractar-se de tu. 
 
Però hi ha més i més greu. La sentència diu que no es condemna als acusats pel que fan quan fan funcions parlamentàries sinó pel que fan a les funcions no parlamentàries. La idea que la mesa del Parlament pugui tenir una doble naturalesa, una bona i una altra dolenta, de vegades, parlamentària i de vegades civil ordinària, com passava amb el Dr. Jeckyll i Mr. Hyde, és ridícula. El parlament és una totalitat integral i tot el que fan les seves parts està protegit pel privilegi parlamentari que val tant per als diputats individuals com per a llurs òrgans i mitjans d'acció col·lectiva. 
 
És una sentència política perquè està animada per l'esperit de la "lawfare", terme que tradueix a l'àmbit jurídic el vell principi d'en Carl Schmitt que la política és una relació conflictiva amb la lògica d'amic-enemic. També es pot expressar amb una fórmula castellana molt més grollera que no fa al cas. En qualsevol cas és un exemple del dret penal de l'enemic. 
 
Però el fet patètic és que la sentència és autodestructiva a força de contradictòria. La millor prova que, en contra del que diu, la sentència és "un judici a la ideologia dels acusats" i que en Espanya no és veritat que l'independentisme sigui "perfectament assumible pel nostre ordenament constitucional" és ella mateixa com a sentència. 
 
La falta de lògica de la decisió li dóna un aire surrealista, equivalent al quadre de Magritte que representa una pipa amb el títol "això no és una pipa". "Aquesta sentència ideològica no és pas una sentència ideològica". Només que el surrealisme és un estil i no fa mal a ningú, mentre la sentència no té estil i fa molt de mal a la justícia.

dimarts, 20 d’octubre del 2020

Nega, que alguna cosa queda

És una negativa absurda.
 
La idea que els tribunals decideixen de què es pot parlar i de què no forma part d'una ideologia que situa els tribunals per damunt de la sobirania popular. Això que, de vegades, molt excepcionals (l'exemple típic són les lleis racistes) pot ser necessari, com a pràctica general és inadmissible a un Estat de dret i més encara si es fa preventivament. 
 
Prima facie, prohibir parlar a un Parlament, que deriva el seu nom precisament d'allò que es vol prohibir, és com ordenar al riu que corri capdamunt. Però això és només la part còmica d'aquest disparat de sentència. 
 
El greu és que la interferència dels tribunals als parlaments suposa un atac directe al principi de sobirania popular. Els parlaments, a diferència dels tribunals, representen directament la voluntat popular.
 
La sentència, diu el tribunal, no és per raó de la ideologia, sinó per desobediència a una llei que faculta al Tribunal Constitucional a interferir els debats parlamentaris a Catalunya, una llei, doncs, contrària a l'Estat de dret i que el mateix TC hi hauria d'anul·lar per inconstitucional, ja que no ho demana el gobierno "d'esquerres". 
 
Però la idea que els tribunals han d'aplicar lleis materialment inconstitucionals i la gent ha d'obeir-les és part d'una ideologia judicial reaccionària de submissió al poder polític i negació de la divisió de poders. Una ideologia dictatorial.
 
És des d'aquesta ideologia des de la qual s'ha jutjat la ideologia dels acusats. 
 
I se'ls ha trobat culpables. Exactament de què? D'haver permès que el Parlament fes la seva tasca, malgrat l'arbitrària prohibició d'un òrgan no competent. 
 
I aix`no és, ni serà mai justícia.

dilluns, 19 d’octubre del 2020

Fabianisme cupaire

Amb eleccions al voltant de la cantonada, els partits anomenats "independentistes" es troben davant un nou repte de formular programes que siguin creïbles, factibles, raonables; programes seriosos on no es prometin solucions màgiques, sinó passos i mesures realistes que ens apropen al desitjat objectiu de la independència. No es pot demanar el vot a la gent, després del que va passar (o, millor dit, del que no va passar) els tres últims anys, amb les mateixes vaguetats i tripijocs que ens han portat fins aquí.
 
La CUP està en procés deliberant per tal d'aprovar una proposta positiva amb aquestes característiques. ERC no té cap proposta programàtica nova. La taula del diàleg, si no naixí morta, va morir pel camí i és ara per ara una taula zombi. I no es pot fer passar per proposta positiva l'assetjament sistemàtic i per tots els mitjans de l'opció independentista del MHP Puigdemont. Incidentalment, aquesta opció sembla enfortir-se per moments. La JNC trenca amb el PDeCat i se suma a l'opció de Puigdemont. Com que no hi ha proposta positiva nova d'ERC, ens limitarem a considerar la de la CUP, exemple de programa raonable, factible, realista que no ens deixarà caure al parany de l'independentisme "màgic".
 
Quintus Fabius Maximus Verrucosus, anomenat "cunctator" (el que posterga) va donar nom a una tàctica militar, el fabianisme, consistent en fugir la batalla frontal i afeblir l'enemic amb atacs esporàdics, fins a derrotar-ho. Del militar, el fabianisme passà a la política i, al voltant de fins del segle XIX va aparèixer una "societat fabiana" de socialistes britànics que proposaven derrotar el capitalisme com el romans varen derrotar els cartaginesos a Zama. 
 
D'Anglaterra, a Catalunya. La CUP s'ha fet fabiana. Proposa assolir la independència, després d'un procès de desgast de l'Estat que trigarà, calculen, almenys tres anys. A l'ínterim, un dels programa d'activitats exposat gairebé al detall per tal de fer evident el seu realisme davant els interrogants que obre la proposta de DUI després de les eleccions. Com ens enfrontarem a la repressió subsegüent? 
 
El problema és que la proposta raonable i factible té els mateixos defectes que la DUI, però tres anys més tard. Lleis socials que traspassin les competències de la Generalitat? Ok. Desobediència al Tribunal Constitucional? Ok I com ens enfrontarem després a la repressió per desobediència? 
 
L'interrogant és exactament el mateix. Doncs, per què esperar tres anys?

diumenge, 18 d’octubre del 2020

Jugar amb els morts

Això de llençar-se els morts al cap es fa sovint a les baralles polítiques de més baixa estofa. Els morts s'han guanyat un respecte universal per estar morts i, al capdavall, "deixa que els morts enterren els seus morts", diu Crist (Lucas, 6, 90). Jugar amb ells per a les batalletes dels vius és macabre. 
 
En qualsevol cas, la crítica de la senyora Conchi Abellán, coordinadora de Podem Catalunya, pot ser encertada. La gestió de la pandèmia que fa el govern deixa molt a desitjar i així l'ha dit l'epidemiòleg Dr. Oriol Mitjà a TV3. I també és possible que la gestió de la conselleria de Sanitat, en mans d'ERC, a més de dolenta, sigui clientelar. Serà qüestió de demanar les responsabilitats pertinents. 
 
Això no és un problema. El problema està en l'autoritat de la senyora Abellán per dir el que diu. El seu partit és part del partit espanyol Podemos, avui mateix governant a Madrid. Governar a Madrid significa treure milers de milions de Catalunya i no tornar-hi sinó una minsa part. És a dir, el seu partit podria restituir els diners espoliats a Catalunya per tal de finançar-hi una millor sanitat.
 
A més a més, la pèssima i potser criminal gestió de la pandèmia del gobierno del seu partit, que té a tota Europa terroritzada, ha estat responsable de moltes més mortes. Si afegim que el gobierno "d'esquerres" no ha mogut un dit per revertir les privatitzacions del PP podem, sí, podem afirmar sense temor a equivocar-nos que aquesta senyora no sap el que diu sobre la gestió de la pandèmia i els morts. Hauria de deixar-les en pau. 
 
Però sí que sap el que diu quan parla de política: cal oblidar la independència i concentrar-se a la gestió dels problemes de la vida quotidiana, els serveis públics i el benestar de tothom gràcies als "avenços que s'estan aconseguint" (sic). Aquests són els aliats dels "independentistes" pragmàtics.

Fer-se català

Voilà l'entrevista que ens ha fet en Pere Bosch per a La República.cat, l'il·lustre hebdomadari d'El Punt Avui. Resumir a una entrevista de mitja hora una altra que ha trigat mesos i s'ha desenvolupat amb els naturals meandres del riu de la vida és una fita periodística. Moltes gràcies, Pere.
 
L'entrevista ha estat una agradable xerrada al voltant del llibre, publicat a l'editorial gironina Llibres del segle, l'empresa familiar de la saga dels Pau-Costa, dedicada a publicacions de qualitat (i no ho dic pel nostre text), en especial al camp de la poesia, amb un ull per la més avançada contemporània. En fi, hi ha qui diu que els llibres enemisten les persones. Un conegut exemple,  "L'obra", d'Emile Zola, va ser causa de la ruptura d'una amistat de més de trenta anys amb Paul Cézanne. En aquest cas l'obra em va dur a noves amistats, amb historiadors, escriptors, poetes i fins i tot cinèfils, amb quins compartesc la febre del cel·luloide. 
 
En qualsevol cas, l'amable lector em permetrà la minsa vanitat de subratllar que és el primer llibre que escriu directament en català en la part que em pertoca.

dissabte, 17 d’octubre del 2020

Tot si val

Sentir una periodista retreure a la ràdio a un ciutadà particular les seves crítiques d'expert a un governant causa molt mala impressió. Si la periodista dirigeix un programa a la ràdio pública, la cosa s'agreuja. Si les critiques en qüestió van ser fetes a un altre programa d'un altre mitjà, la llibertat d'expressió entra en joc. Si, a més a més, la persona afectada no pot defensar-se, es tracta d'un abús de poder, d'una instrumentalització dels mitjans públics per perseguir els ciutadans crítics. Hi posem un nom?
 
I això és només la punta de l'iceberg. Tot l'aparell d'ERC està en peu de guerra contra l'independentisme. Ahir, el comissari polític Sergi Sol, inquisidor i martell de conversos amb cadira permanent als mitjans catalans, va publicar una de les seves verinoses homilies. Es tracta de l'habitual barreja de retrets, acusacions i fabulacions, dictades per l'enveja, sense una sola idea d'interès. Una confusa bambolla de vagaroses acusacions i infàmies i grolleries concretes. Un vademècum de combat per a ús dels sicaris als mitjans. Estan desesperats perquè veuen que perdran les eleccions per haver enganyat a la gent fent-se passar per independentistes i no ho són.
 
Hi han contribuït a encendre una il·lusió per raons partidistes (l'hegemonia dels vells camaradoskis) i ara no saben com aturar-la. Parlaven d'independència, però no la volien i no esperaven que les coses arribassin tan lluny. Com quan els comunistes donaven suport al dret d'autodeterminació dels pobles a l'enteniment que no s'exercitaria. Resulta tanmateix que la gent vol exercitar-ho aquí i ara. 
 
La tàctica hipòcrita i jesuítica de la doble-llengua, independentisme-autonomisme "d'esquerres", ha fracassat. La gent, sobretot els indepes, s'ha adonat de l'estafa. Doncs, ERC perdra les eleccions i això els té enfurismats, a l'extrem de mostrar el seu veritable semblant d'organització sectària i autoritària, sense cap respecte pels drets dels ciutadans, com la llibertat d'expressió i el dret a la informació. 
 
Enfurismats sense raó aparent. Ser independentista no és obligatori. Es pot no ser-ho, com no ho són el PSC, els Comuns i tutti quanti. És el seu dret. Però a ERC no li interessa fer-ne ús perquè, en reconeixent el seu autonomisme perdria els vots dels indepes que encara es creuen les seves mentides i quedaria reduïda al que és: partit d'esquerres espanyoles nominals, com són totes les esquerres de l'Estat.
 
La situació és desesperada. ERC ha de triar entre un tripartit autonomista on no seria la primera força i un govern independentista on tampoc ho seria, car l'independentisme de debò, el del president Puigdemont, augmentarà el seu avantatge. No estic segur de quina opció trigarien els republicans, però si ho estic que cap opció donarà a ERC l'únic que l'interessa: la presidència de la Generalitat i l'hegemonia del seu partit.
 
Aquesta és la raó del seu enfuriment.

divendres, 16 d’octubre del 2020

Maximitzar la incompetència

Pregunta de fàcil resposta: el mateix que fa malament el govern català: posar incompetents a llocs de decisió de molta responsabilitat. L'ha dit amb plena raó el doctor Mitjà, Asclepi li tingui de la seva mà. A Madrid, l'equivalent d'incompetència és el ministre Illa, però li guanya de lluny la presidenta Ayuso, anterior portadora del tuiter del gos de la senyora Aguirre. 

Què ha fet malament el gobierno espanyol? Com que és un gobierno "d'esquerres", aprofitar la primera ocasió per congraciar-se amb la dreta, per mostrar el temple del seu acer toledà, la seva voluntat d'unitat de destí en l'universal, que deia Primo de Rivera jr. La pandèmia ha estat aquesta primera ocasió. En un tancar i obrir d'ulls havien desplegat l'exèrcit i la guàrdia civil, al crit d'"aquest virus ho aturem junts!", com si fos una guerra contra l'invasor. 

Què ha fet malament? Emprar criteris polítics de centralització en comptes dels mèdics d'aïllament. Pels espanyols podia ser raonable, ja que, segons ells, "el virus no entén de territoris"; pels catalans i resta d'europeus és la prova que "ils sont fous ces espagnols". 

Si les esquerres espanyoles són incompetents, les catalanes afegeixen el sadisme. Estic bocabadat de la virulència dels atacs del comissari polític Sergi Sol cap a l'independentisme. Atacs des dels nombrosos mitjans catalans que controla i els que els espanyols posen a la seva disposició, per tal de fer costat a "l'independentisme raonable", o sia l'independentisme no independentista d'ERC. Amb Sergi Sol com Big Brother i la neollengua, on la veritat és la mentida i la desunió, la unitat. I els zombis del partit repetint a les xarxes com possessos que tota crítica a ERC "divideix" l'independentisme.

Els del comissari són atacs brutals, molt recomanats per la seva parròquia, amb una prosa tant flamígera com buida. És una palinòdia, un cant de desesperació en veure que el corrent cap a la independència no s'atura. 

Desobeeix les advertències de la por.

dijous, 15 d’octubre del 2020

D'una vegada per totes

Estan a l'aguait, preparats, amb tots els recursos llests, esperant l'ocasió, l'oportunitat, el pas de la fortuna, vigilant un moment favorable per terminar amb el malson de la crisi política a Catalunya, d'una vegada per totes. Per sempre mai amén. Definitivament. Que ja n'hi ha prou amb aquest rotllo de l'autodeterminació! 
 
Llavors, aquí els tenim, amb un somriure i els braços oberts, disposats a tot per tal de "retrobar-nos", tan aviat com sigui possible, que l'anhel de concòrdia i convivència no deixa viure a aquesta gent tant d'esquerres i tant progressista.
 
Quin és el moment, l'oportunitat única que ens permetrà reemplaçar l'afrontament per a l'enteniment? Òbviament, les eleccions i el seu resultat. El president Sánchez mostra la millor voluntat de trobar solució als dos conflictes antagònics que, a parer seu, obstaculitzen la normalitat política espanyola: el conflicte entre Espanya i Catalunya i el conflicte entre els mateixos catalans. El primer és un conflicte real, i el president Sánchez hi és part bel·ligerant. El segon és inventat, com discurs de la part bel·ligerant cap a l'enemic, per afeblir-ho i desmoralitzar-ho.
 
 Per resoldre el conflicte d'una vegada per totes, a més de la seva bona voluntat i proverbial simpatia, el president Sánchez proposa una "agenda para el reencuentro". És el document que va proposar el febrer passat al president Torra, al qual, mentrestant, ha inhabilitat judicialment, com prova irrefutable de la seva voluntat d'avançar a la des-judicialització del conflicte.
 
 L'"agenda para el reencuentro" no menciona ni tan sols per al·lusions cap referèndum i no es digui "autodeterminació". És la lògica del gobierno espanyol d'esquerres, desitjós que els catalans, que són gent raonable, s'avenguin a la promesa de la més amplia autonomia que hagin vist els cels dins Espanya, una, gran i lliure. 
 
Però no pot ser la lògica d'un govern català amb majoria parlamentària absoluta independentista.També d'una vegada per totes ha de quedar clar que votar partits independentistes significa independència. 
 
O no? El discurs del president Sánchez s'alimenta de l'esperança que part de l'independentisme no sigui independentista; que part de l'independentisme faci el que ha fet fins ara tot l'independentisme: postergar la declaració d'independència. Això és el que vol dir "d'una vegada per totes".

dimecres, 14 d’octubre del 2020

La síndrome del pont sobre el riu Kwai

(El meu article d'avui a elMón.cat)

La famosa pel·lícula de David Lean el 1957, protagonitzada per a Alec Guinnes, és una paràbola sobre conflictes estratègics i el rol de la voluntat humana al seu destí. El coronel britànic Nicholson, presoner de guerra amb el seu batalló a un camp de presoners dels japonesos a Birmània, al llarg de la línia fèrria que aquests estan construint per unir Rangun amb Saigon, haurà de construir un pont de fusta vital per al ferrocarril. El coronel japonès, Saito, vol fer treballar a tots els presoners, fins i tot els oficials, cosa contrària a la Convenció de Ginebra que el Japó no havia signat. Nicholson es nega i ell i tots els seus oficials són arrestats en condicions duríssimes mentre els soldats treballen a la via sota direcció d'oficials japonesos. 

Com que els britànics boicotegen els treballs i el pont no avança, Saito es veu obligat a acceptar que els oficials no hi treballin i dirigeixin la construcció del pont. Llavors, els anglesos recuperen les seves energies i aconsegueixen que el pont estigui llest dins el termini fixat.

 D'altra banda, un comando angle-americà està tractant de dinamitar el pont, abans que el creui el primer tren. Nicolson descobreix el sabotatge i ho comunica als japonesos per tal d'impedir que els aliats dinamitin el pont que s'ha convertit en el seu orgull com a mostra visible de la superioritat moral dels britànics. Se segueix una lluita entre el comando atacant i els japonesos defensant el pont, amb Nicholson fent-los costat, fins que es va adonar que, en defensant el seu pont, està lluitant contra el seu país i, finalment contribueix a la destrucció de la seva obra. 

La moralitat de la història és senzilla i té dos aspectes. El primer i més específic: si hi ha un conflicte estratègic entre la teva part concreta, el teu mitjà, fins i tot la teva obra dins un esforç col·lectiu (un pont, per exemple, o un partit o una organització social) i la fi estratègica que vols assolir (la victòria a la guerra, per exemple, o la independència del teu país) no té cap sentit sacrificar l'objectiu final al mitjà que tracta de fer-ho possible. Al camp 16, l'essencial pels britànics no era construir el millor i més fort pont d'Àsia, sinó guanyar la guerra. A Catalunya, avui, l'essencial no és que el teu partit (ERC, per exemple) sigui el millor, sigui hegemònic, sigui el que té un passat i un present i un futur superferolitic, com tampoc no és que la teva organització (l'ANC, per exemple) sigui la més visible, la més coherent, la que més mobilitza i fa per a la independència. Tot això, si té alguna justificació, està al passat i peertaany a l'inèrcia de la supervivència colonial. Però, ara per ara, tenim només  quatre mesos per fer realitat l'objectiu estratègic i les coses han canviat radicalment. 

L'essencial avui a Catalunya no és seguir amb el procés cap a la independència, no és continuar amb un govern efectiu de caràcter autonomista, sinó fer efectiva la independència. El patriotisme català aleshores és el patriotisme de la pàtria, de la nació catalana i no el patriotisme de partit o d'organització.

El segon aspecte, més genèric i conegut, però no menys important, obvi a la pel·lícula i a qualsevol enteniment humà per primitiu que sigui des del principi dels temps, és que si vols assolir un objectiu estratègic i ho fas amb forces dividides davant un enemic unit no aconseguiràs res. I, si insisteixes, no només no assoliràs res sinó que et podran dir que treballes per l'enemic des del moment que contradius una veritat que està a la base de l'experiència de la humanitat i és que la unitat fa la força i la desunió, la desfeta. Quan negues aquesta conclusió tradicional i tractes de mostrar que, com que ets més savi o espavilat que la humanitat sencera, podràs sortir-te'n amb la teva mitjançant càlculs electorals i tripijocs d'escrutini, el que estàs fent és joc brut contra la teva causa de la independència.

 És a dir, estàs fent el joc als japonesos o als espanyols.

dimarts, 13 d’octubre del 2020

Tragicomèdia d'Espanya

Doncs, l'habitual pompa i circumstància espanyola, amb la parafernàlia imperial a l'ús: crits de rigor (contra el gobierno), bandera flamejant, himne a tota màquina encara que interrupta i uns gloriosos avions d'aquests de milions de dollars equivocant els colors i creant una bandera nova. 
 
Bé, fins aquí la inevitable part còmica, que és tradició a la parròquia i explica l'atàvica desconfiança dels espanyols cap als espanyols. Resta la part tràgica, que escala el dramatisme fins a esdevenir farsa tràgica.
 
 El 12 d'octubre commemora el descobriment d'Amèrica. No ens barallem pels noms; va ser un descobriment com el de la cara oculta de la lluna. Una altra cosa són les conseqüències. Tampoc serem perepunyetes dient que no va ser cap descobriment perquè el que van "descobrir" eren les Índies. No val la pena. Sigui Amèrica, les Índies o Eldorado, descoberta està. I el 12 octubre ho celebra. I les xarxes s'omplen de protestes a tot arreu, a Espanya i Amèrica, contra la crueltat, el salvatgisme dels conquistadors. Correcte. L'anomenada llegenda negra no menteix. I cal recordar-ho una i mil vegades. Recordar que es tracta d'un genocidi, no sé si el primer de la història però sí el que més empremta ha deixat. Però és insuficient, no arriba a l'arrel del problema. 
 
Tots els comentaristes que he llegit denuncien les atrocitats dels espanyols i molts parlen de genocidi. Però ningú no parla d'una qüestió prèvia: amb quin dret van conquistar els espanyols Amèrica? És a dir, totes les condemnes accepten el descobriment com un fet i ja no es pregunten amb quin dret, sota quina llei van els espanyols a ocupar, envair i apropiar-se una terra habitada. Era un tema controvertit. Els partidaris del dret dels espanyols invocaven les butlles d'Alexandre VI i el "dret comú", mentre que els adversaris, com el monjo Francisco de Vitòria negaven que el Papa tingués cap jurisdicció a Amèrica i aplicaven el dret de gents. Carles V va convocar la controvèrsia de Valladolid el 1550/51 però llavors Vitòria ja havia mort, la controvèrsia no va resoldre res i els espanyols van continuar amb l'extermini i el robatori i espoli dels aborígens. 
 
Però ho sabien. Ja n'hi ha prou parlar que no n'hi eren conscients, que eren els mètodes de l'època, etc. Sabien que no tenien dret a fer el que, malgrat tot, van fer. Un genocidi. Van assassinar la població per robar-li la terra.  I aquesta és la mota negra a la memòria i la consciència col·lectiva dels espanyols. Basar la glòria de la teva pàtria sobre un espoli i un genocidi no és gens elegant. Per això reaccionen amb ràbia, ira i impotència. Per més banderes que ondegin i patxangues musicals retronin els aires, un genocidi és un genocidi. I no prescriu. Això és el que pesa sobre l'ànima col·lectiva espanyola i del qual aquesta no és capaç de sortir-se-ne
 
 La prova, la presència del vicepresident i ministres de Podem, en aquesta glorificació d'un genocidi conegut com a Hispanitat.

dilluns, 12 d’octubre del 2020

Visca el rei avui és dir visca Franco

Aprofitar el dia de la Hispanitat per proclamar la submissió dels vassalls no és una molt bona idea. No és molt greu perquè als signants d'aquest videomanifest no els paguen per tenir idees, sinó per cridar ¡Viva el Rey! Sí, monsieur, amb tota la valentia i coratge d'aquest "¡viva!" en una Espanya a la vora de l'abisme i el caos provocat pels republicans, els separatistes i tota mena d'espanyols dolents si no directament antiespanyols. El maligne aguaita sempre envejós de la glória d'Espanya. 
 
 Sens dubte, un error. La idea de palesar la servitud voluntària d'aquesta colla de polítics, intel·lectuals, empresaris, funcionaris, periodistes i vividors el dia de la Hispanitat, és un error. Els organitzadors haurien d'haver demanat també un vigorós ¡Viva el Rey! a les nacions germanes d'Amèrica. Un ¡Viva el Rey!, collectiu i unitari. Al cap i a la fi, Carmen Iglesias, directora de la Reial Acadèmia de la Història, diu que, digui el que digui la llegenda negra, Espanya ha deixat a Amèrica el tresor d'una llengua que la uneix. Una unitat que es comprova a simple vista de les més de vint nacions hispàniques. 
 
I que em diu del lema que aquesta dreta espanyola tan ben pensant com mal parlant ha escollit? Lliures i iguals. Sense dubte una ocurrència del que va crear la "Marca Espanya" a un país on no hi ha marques ni patents ni llicències, ni res. 
 
Els espanyols són lliures sempre que no es fiquin en una política que no agradi a l'Estat, que no facin vídeos contra la monarquia, que no blasfemin, que no cantin impertinències, que no insultin al rei, que no siguin independentistes, que no votin pacíficament el que vulguin.I, sobretot, que no tinguin l'intolerable barrut de dir que no són espanyols, sinó altres coses, com catalans, bascs o gallecs. És a dir, els espanyols són lliures sempre que no confonguin la llibertat amb el llibertinatge, com deia Franco. 
 
Els espanyols tampoc no són iguals de cap manera. Hi ha una llei pels discrepants i una altra pels partidaris del règim, fins i tot els matons i terroristes; i uns jutges disposats a fer valer aquesta distinció en tota la seva cruesa. Els demòcrates que es fiquin en política corren un risc real d'acabar en presó; els feixistes i altres delinqüents de dretes no la trepitgen, encara que estiguin condemnats.
 
Però el més delirant, gairebé surrealista, és el fet de vincular la llibertat i la igualtat a la figura d'aquest monarca, successor del dictador Franco, que va restaurar la dinastia dels Borbons, una línia de lladres, dèspotes i depravats, imposada per la força de les armes. Molt propi d'aquest ramat de llepaculs. 
 
Que qui és subjecte d'un privilegi de naixement, com ser rei, amb exclusió de tota la resta de la ciutadania, sigui l'exemple i símbol de la igualtat dels espanyols es prova d'una estupidesa insondable. Sí, és veritat que, al món d'avui, alguns Estats democràtics són monàrquics (una mitja dotzena a Europa i Japó) en la forma i repúblicans al contingut. Però aquí som a Espanya, un país sense cap tradició democràtica i on el rei ni tan sols té legitimitat dinàstica sinó provinent de la dictadura franquista. 
 
Volen que vivi el rei per perpetuar el poder de l'oligarquia franquista.

diumenge, 11 d’octubre del 2020

L'Estat fallit i l'esquerra

La premsa internacional es demana el mateix que deia Palinuro fa un parell de dies, si Espanya no és un Estat fallit. Al capdavall, Palinuro no s'ho demana, sinó que l'afirma, encara que per raons diferents de la premsa. Aquesta parla de la situació econòmica, el deute, el risc de default, una fallida en termes econòmics, financers. Palinuro ho fa de la crisi política de l'Estat, que no respecta els drets fonamentals dels ciutadans, no té cap proposta per a Catalunya que no sigui la repressió, i és incapaç de garantir la seguretat i la vida de la població, fins i tot davant la seva incompetència. 
 
La inepta gestió de la pandèmia, el desprestigi de la monarquia, i la submissió de les esquerres a la prepotència d'unes dretes embravides perquè saben que compten amb el suport de l'exèrcit, les forces de seguretat, el capital, l'església, la judicatura i els mitjans de comunicació presenten un quadre més a prop de la nit de Walpurgis que de la nova normalitat del president Sánchez. (Interludi: la nova normalitat és la vella i arbitrària normalitat. El gobierno decreta l'estat d'alarma a Madrid i, a correcuita, mitja dotzena de ministres signants del decret, hi inclòs el president, agafen avions, helicòpters, cotxes per tal de sortir d'allò que han confinat). 
 
La fallida política i moral d'Espanya és un enfonsament sense precedents que replanteja fins i tot el problema hobbesià de l'ordre social. L'Estat no només no protegeix a la població dels atacs de l'extrema dreta organitzada, sinó que tampoc ho fa dels atacs provinents de les seves institucions, l'exercit, la policia, el sistema judicial; ans al contrari, totes aquestes institucions i d'altres es fan valer per atacar a la població. Com que no garanteix la seguretat de la població, sinó que l'ataca, l'Estat ha perdut l'escassa legitimitat que encara tingués i fins al pacífic Locke diria que, en aquesta situació, el poble té el deure de resistir-se i fins i tot deposar el govern tirànic. És un deure de supervivència.
 
 És una crisi profunda i té caire dolent pel futur de l'Estat espanyol. En conseqüència, les esquerres espanyoles, molt més espanyoles que esquerres, tanquen files en suport d'un Estat en risc de fallida. El pack conté també el suport a la monarquia i el dia de la Raça. Llurs amics diuen que es tracta d'una concessió tàctica, el que els periodistes anomenen "un gripau", per donar la imatge d'unitat i estabilitat que el país necessita a l'exterior. D'altres, menys amics, sospiten que a l'esquerra espanyola li fa secreta il·lusió alternar amb la gent d'ordre, militars, mossens, policies, jutges, empresaris, grans comunicadors, i agafen l'ocasió de fer-se veure també com a gent moderada i de bona família. 
 
No van assaltar els cels, però si la tribuna presidencial de l'acte militar-patriòtic, no com els bolxevics a les desfiles de Plaça Vermella, sinó com a espanyols responsables de la continuïtat de la gesta històrica que la nació va assolir en benefici de la humanitat. (Nou interludi: li diuen "l'obra d'Espanya a Amèrica", però no poden justificar-la als ulls del món, ni dels descendents dels aborígens, ni tan sols dels descendents dels conquistadors). El 12 d'octubre, aquest 12 d'octubre, es fa la reconciliació de les "dues Espanyes"; com sempre, a costa dels catalans. 
 
Hi ha molta gent per a la qual aquesta readmissió de l'esquerra espanyola a la unitat de destí en l'universal, en realitat, implica la seva definitiva claudicació i la seva acceptació del règim del 78, el règim de "la casta". Però això és una ximpleria, el gobierno d'esquerres no pretén salvar el règim del 78 perquè ell mateix és règim del 78. El projecte és de major abast; es tracta d'assumir sense ambages el projecte nacional espanyol de la dreta, entre altres raons perquè mai no hi ha hagut un projecte nacional espanyol d'esquerres. El que el comunista Carrillo va començar fa gairebé mig segle, acceptant la bandera borbónica i resta de la parafernàlia franco-monàrquica, ho rematen avui els neocomunistes lloant les glòries de la Hispanitat.

dissabte, 10 d’octubre del 2020

Els tres presidents i el mossèn Niemöller

Té o no té força mediàtica el triumvirat? La roda de premsa dels tres presidents ha estat una bomba mediàtica que sense dubte serà silenciada per tots els mitjans espanyols. TV3.cat l'ha posat sencera al 324. Enhorabona.
 
I perquè és una bomba quan es tracta d'una trista roda de premsa a un espai relativament reduït, davant periodistes, quasi un acte clandestí? Un acte contrapunt a una visita reial, amb seguit, pompa i circumstància. Perquè palesa una injustícia històrica i actual: un rei il·legítim que imposa la seva presència a una Barcelona buida de gent i omplida de policies i franctiradors de gom a gom, com si el monarca vingués al post d'avantguarda d'un front de guerra mentre les institucions li fan també un tortosa.
 
A l'altra banda de la muga, els tres presidents represaliats simbolitzen la legitimitat de la república catalana en un exemple d'unitat gairebé icònica. És el que han deixat clar els tres als seus discursos, tots tres encertats, engrescadors, intel·ligents i amb força i convicció. Trobo la declaració (llegida en tres llengües, anglès, francès i català) una mica verbosa i repetitiva. Té menys força que els discursos. I, per descomptat, les respostes a les preguntes no deixen lloc a dubtes.
 
El nu dels discursos del triumvirat ha estat que a Espanya no hi ha justícia, no es respecten els drets fonamentals dels ciutadans i no hi ha Estat de dret, raó per la qual l'unica justícia que l'independentisme pot esperar és l'europea. Que a Espanya no hi ha justícia és, a hores d'ara, una obvietat. L'anomenada Justícia espanyola és una eina del poder polític per reprimir l'independentisme aplicant-l el dret penal de l'enemic, també conegut com a "lawfare". No hi ha doncs separació de poders. En conseqüència, no hi ha constitució, segons l'article 16 de la Declaració universal de drets de l'home i del ciutadà. "Tota societat en què la garantia de drets no estigui assegurada, ni la separació dels poders determinada, no té Constitució"
 
Al ciutadà vicepresident del gobierno d'Espanya li repeteixen els antics amics els versos del mossèn Niemüller: "quan van venir..., etc". Fa mesos que ell i el seu partit vicepresideixen un país on hi ha persones preses i exiliades per raons polítiques i on millers estan judicialment o administrativament represaliades. Ell mateix i el seu partit es van abstenir arran de l'infame suplicatori de la diputada Laura Borràs. A més de recitar-li a Niemöller el personal li recorda la figura del cèlebre arrosseur arrossé dels germans Lumière, que va ser el goix dels nostres avantpassats.
 
El perseguidor perseguit té menys gràcia però el mateix valor exemplificador. Tanmateix, el valor depèn a última instància de la capacitat de reconèixer-ho i no sembla ser el cas del vicepresident. Quan aquest diu que a "la nostra democràcia no s'ha condemnat mai a ningú per raons polítiques", la mentida és colossal: no és "nostra", no és "democràcia" i sí que s'ha condemnat i es condemna per raons polítiques i aviat podrà patir-ho ell directament amb l'actuació de Marchena que ja té experiència en farses judicials.
 
 No sap el que diu, però no per això té perdó.

divendres, 9 d’octubre del 2020

Un Estat fallit

Aquest virus, senyors del govern d'esquerres, sí que entén de territoris. Els que semblen una mica més curts de gambals sou vostès. Si el virus entén de territoris al mes d'octubre, també n'entenia al mes de mars passat. Em sembla recordar que llavors vau aparèixer envoltats de banderes, militars i guàrdies civils per tal de tranquil·litzar la població, dient que no, que el virus estava peix en geografia i no entenia de territoris. Per si de cas, la ministra de Defensa havia posat l'exèrcit en estat d'alerta.
 
Militars, guàrdies civils, banderes i una firma voluntat unionista de frenar aquest virus-que-ignorava-territoris tots ben juntets, de tornar a la vella tradició de centralitzar-ho tot, de mostrar als catalans que el millor és que s'oblidin de l'autogovern. Aprofitar aquest virus babau que es podia matar a canonades per "resoldre" la sempiterna "qüestió catalana" Era un disbarat absolut que va accelerar la difusió de la covid a tot arreu en Espanya i els senyors del govern "d'esquerres" n'haurien d'en respondre.
 
Ara per ara han cantat la palinòdia. Aquest estat d'alarma és una resposta a l'estat de guerra de fet, no declarada, de la banda (als dos sentits del terme) de la Comunitat i l'Ajuntament de la dreta. El conflicte presenta dos moments, l'u, diguem, habitual a la casa i l'altre amb una mica més d'abast.
 
El casolà apareix amb unes polítiques tan absurdes, delirants i obscenament classistes que és difícil creure que siguin resultats d'un cap racional. Potser té alguna cosa a veure el fet que la senyora Ayuso, en una vida anterior treballava portant el tuiter del gos de la senyora Aguirre. L'ésser humà és un misteri i és possible que bordar a les xarxes sigui un mèrit per assolir la presidència de la Comunidad de Madrid. Aquest moment és, com dic, l'habitual a la casa i, si afegim un xic de corrupció i vandalisme d'extrema dreta som a l'escenari madrileny (doncs, espanyol, segons la senyora Ayuso) fet de barrejar a Mackie el ganivet amb la corrala de la Pacheca. 
 
El moment de més abast posa en qüestió la capacitat de l'Estat espanyol per garantir la vida dels seus ciutadans que és el seu primer deure. Sí, de l'Estat perquè el fracàs afecta a totes dues corrents del nacionalisme espanyol. Les "esquerres" ja van fracassar al mes de març i tornen a fer-ho ara. Les dretes palesen el seu fervent desig de fracassar amb les seves mesures de la casa dels horrors del Km. 0, la ubicació de la sinistra DGS de Franco. Però aquest fracàs no pot sortir-les de franc perquè s'ha fet sobre les esquenes dels pobles d'Espanya, que pateixen contagis i mortes a una ràtio molt superior a qualsevol altre país.
 
L'Estat és fallit perquè no pot complir la seva primera obligació de protegir la vida dels seus ciutadans, és a dir, no pot defendre el primer dret de l'ésser humà, el dret a la vida. Hi ha un deure d'obediència a l'autoritat en situacions de normalitat. Però si l'autoritat no protegeix els ciutadans, ans al contrari, els ataca i els porta a una situació hobbesiana de salve's qui pugui, els ciutadans tenen el dret, gairebé l'obligació de desobeir, resistir-se i fins i tot derrocar un Estat fallit que, per incompetència, oportunisme o odi de classe, assassina al seu poble.

dijous, 8 d’octubre del 2020

Els tres presidents

Fa un temps vaig escriure que potser era una bona idea presentar una llista unitària de país encapçalada pels tres presidents independentistes represaliats. La proposta no va tenir cap ressò favorable. Ans al contrari, va suscitar comentaris ferotges a les xarxes, posant en qüestió tot el que humanament es pot qüestionar de cada president, del pack dels tres i de l'autor de la proposta. Doncs, no vaig insistir, entre altres raons, perquè si defendre la llista unitària (no única) amb un president legítim és complicat en un país que fa realitat la vella dita llatina de "tantes opinions com persones", defendre tres sembla impossible, encara que tots tres tenen la mateixa base de legitimitat: la independència de Catalunya. 
 
Tanmateix, segueixo pensant que és una bona idea. Pareu-vos a considerar la força de la imatge dels tres presidents independentistes fent el contrapunt a la provocadora visita del rei a la seva colònia, ara que està "descapçalada", com diria la musa de M. Rajoy, Sáez de Santamaría. Amb el rei, el president del gobierno d'esquerres que s'ha revelat el més sòlid pilar de la monarquia. I, a l'altra banda de la muga, els tres presidents represaliats, escollits pels catalans, simbolitzen a ulls del món el dret d'autodeterminació, trepitjat per un Estat i un rei que ven a reafirmar la seva dominació de la colònia. Un rei il·legítim contra un trio de presidents legítims.
 
Era i és una bona idea, com es prova amb la trobada de Perpinyà. El tres té poders màgics, està en la base de poderoses religions, com la Trimurti hindú i la trinitat del cristianisme, on les virtuts cardinals són també tres; tres les etapes de la dialèctica hegeliana, i tres els estadis de desenvolupament de la humanitat, salvatgisme, barbàrie, civilització. Políticament hi ha hagut dos moments que el tres va ser el nu del govern durant la República romana, els dos triumvirats. Encara que l'exemple és ominós a la vista de la seva fi, la figura és possible i el nom, adient, si prescindim de la seva arrel masclista. 
 
El triumvirat, la llista dels tres presidents, hauria estat un símbol com a Perpinyà, però permanent. Sap greu que consideracions partidistes ancorades al passat no la facin possible. Els independentistes es deuen al país, no als partits. 
 
Cap president de la Generalitat, ni cap vicepresident o conseller ha fet més per la independència que el triumvirat de Perpinyà. Per descomptat, també hauran fet moltes altres coses, ja que l'ésser humà no és unidimensional, com advertia Marcuse. I el judici que mereixessin aquestes altres coses és lliure. Però cal no barrejar-ho amb l'independentisme dels tres presidents, fora de qualsevol dubte.

dimecres, 7 d’octubre del 2020

Res no és el que sembla

Ja som al bel mitjà de la campanya electoral. El cornetí d'ordres ha donat el toc curt de càrrega, amb la baioneta calada. Senyor, quina gallardia la dels diputats que van publicar al DOPC la resolució condemnant la inhabilitació del MHP Torra! Els mateixos que no van publicar la seva prèvia resolució contra la monarquia. Creieu que eren com aquests escriptors exquisits que no publiquen per no embrutir-se les mans? Mai. Aquí estan condemnant l'arbitrarietat de l'Estat unes hores després de fer-la efectiva mitjançant un decret de substitució del president Torra pel vicepresident Aragonès.
 
No es pot dir que el parlament de majoria absoluta independentista no hi hagi estat un parlament autonòmicament "modèlic". Gràcies a la mà ferrada del seu President Torrent que mai no ha permès qualsevol decisió que pogués semblar de lluny una tímida insinuació de trencar ni tan sols una miqueta amb la legalitat espanyola. Perquè, com bon espanyol, és més espanyol que els espanyols. 
 
Però, no home, no li cridis coses lletges, que va explicar al espanyols a la seva la televisió que ell i els seus són independentistes per naturalesa. S'oblida mencionar que el portaveu del seu partit, senyor Rufian, diu que ell no és independentista. I, si és portaveu, serà que la veu és i no és indepenentista al mateix temps.
 
Que un partit sigui una cosa i la seva contrària, no és gaire estrany. Cal adaptar el discurs a l'auditori i, sobretot, al moment. És una vella consigna leninista: la situació concreta al moment concret. És a dir, ras i curt: tot si val.
 
I tot és tot. Un tribunal espanyol condemna la Universitat de Barcelona per un manifest de suport als presos polítics catalans. És un atac d'arrel medieval. Abans eren les universitats les que condemnaven els poders públics; ara és a l'inrevés i tots feliços. Perquè en què consisteix la condemna? En deixar sense efecte el manifest i obligar la universitat a publicar la condemna. Que voldrà dir deixar sense efecte les paraules, donar-les per no pronunciades, com si el món fos la sala d'un tribunal? En condemnar, el jutjat ordena a la Universitat a difondre el contingut del manifest que vol prohibir. No només és una decisió injusta sinó també estúpida. 
 
I en Europa tenim el president de guàrdia, prest a plantejar la qüestió dels drets fonamenta'ls a Espanya.
 
Som al bel mitjà d'una campanya per unes eleccions que els unionistes veuen com a eleccions autonòmiques normals mentre que els independentistes del partit del MHP Puigdemont els veuen com a un plebiscit; sí o no a la independència. Només resta per saber quina serà la posició dels republicans que, en haver estibat la càrrega malament, corren risc de naufragar si s'inclinen massa d'un costat.
 
És normal que qui es veu en perill cerqui a fora un suposat culpable de la seva misèria. Però cal molta retòrica per dir que l'exigència de claredat i veritat al voltant de la DUI sigui un "presssing".
 
Recordeu: la veritat ens farà lliures. I no hi ha llibertat sense independència.

dimarts, 6 d’octubre del 2020

Treure'l el títol, ja que no els diners

Si la informació de premsa és correcta, la moció presentada al Parlament basc per Podem i aliats demana al gobierno d'Espanya que tregui a Joan Carles el títol de rei i el tractament de "majestat". Pot ser aprovada si el PNB no vota en contra i pot ser que no el faci perquè pensarà que al capdavall, la moció neix morta, ja que el gobierno no té competència per treure un títol que no hi ha atorgat ell. Però la demanda pot tenir conseqüències impensades.
 
Hi haurà gent que digui que el títol de rei no es pot treure perquè pertany a una tradició dinàstica i no hi ha cap procediment jurídic per fer-ho. Doncs, n'hi ha procediment polític, ja assajat amb èxit a altres ocasions en forma de destronament amb decapitació o sense. Sembla, però, que no és aquesta la direcció dels esdeveniments.
 
D'altres diran que la moció no té cap sentit perquè Joan Carles ja no és rei, sinó exrei i no es pot treure a ningú el que no és. 
 
No mancaran els pragmàtics que recordaran el gasto innecessari a canviar els rètols d'un munt d'institucions des d'hospitals a universitats, escoles o vaixells.
 
El problema de fons és un altre. És clar que el gobierno pot demanar al Parlament treure el títol de rei, exrei o el que sigui i el Parlament és competent per fer-ho. De fet fa quaranta anys que ho és, encara que no hi hagi fet res. 
 
El títol de rei en qüestió ha trencat amb qualsevol legitimitat dinàstica i ha estat atorgat per Franco quan en 1969 va proclamar al noi successor seu "a títol de rei", en compliment de la LLei de Succesió al cap de l'Estat. Molts comentaristes de l'època van dir que Franco havia creat una nova dinastia. Doncs, aquesta llei va ser derogada expressament per la Constitució de 1978. En conseqüència, el títol de rei era invàlid. La magistratura tenia un vici d'origen, ja que el règim de Franco era il·legítim. Però ningú no ho va dir i tots van esperar que la monarquia es legitimés per l'exercici.
 
La moció del parlament basc obre la via per deslegitimar una monarquia il·legítima d'origen també per raó de l'exercici. I ja que hi som, perquè no reconèixer la illegitimitat d'origen? La monarquia és una institució dinàstica. El rei és el fill del rei; si el rei no és rei, el fill tampoc, i hauria de dimitir. No abdicar, ja que no hauria estat mai rei.
 
Colofó: no passarà res. El gobierno no farà res tret d'un discurset de la insofrible vicepresidenta recordant-nos que el Cap de l'Estat és més intocable que el dogma de Santíssima Trinitat.

dilluns, 5 d’octubre del 2020

Els vincles electius

Quin diable va fotre la intel·liguèntsia al mig de l'esfera pública, quan ja estava a punt d'assolir un estat catalèptic fet de murmuris de confessionari i baralles tavernàries? Però, home de Déu, heu destrossat la serenitat i la pau del personal! Per seguir com ovelles les consignes de la infal·libilitat pontifícia i assetjar com llops els discrepants no cal pensar. Que diables ve  a fotre la intel·liguèntsia? 
 
Aquests de JxC semblen haver-hi pres l'idea com a consigna. Vet aquí unes declaracions intel·ligents al sentit més estricte de la paraula perquè cal llegir entre línies. "Una victòria independentista ha de tenir conseqüències polítiques vinculants". Per què és una declaració intel·ligent? No pel que diu, que és una obvietat, ja que tots els resultats són vinculants, sinó pel que no diu, però està implícit a l'expressió "victòria independentista" i posa el negre dit del dubte sobre la llaga de la claudicació. Quina és la seguretat que tots els que es diuen independentistes siguin independentistes?
 
A les eleccions passades va haver-hi una majoria de vots independentistes, el resultat era, clar, vinculant. I?
 
Aleshores, per si algú no havia entès el sentit de la declaració, l'essencial no és si els resultats seran o no vinculants perquè ho seran en qualsevol cas. L'essencial és aclarir d'una vegada si els que es diuen independentistes estan disposats a fer la independència que no van fer a la passada legislatura.