dimarts, 30 de novembre del 2021

Guanyar a JxC com sigui

Tota la política d'ERC es fa en clau electoral i dins el marc autonòmic. Del que es tracta sempre és d'enfortir l'hegemonia al si de l'independentisme. De fet, el subconscient de Junqueras el traeix quan diu que serà difícil que guanyen altres eleccions. En el fons, pensa a guanyar a JxC perquè les darreres eleccions va guanyar-les el PSC. 
 
El desvergonyiment amb el qual s'expressa el president dels republicans davant els batlles i regidors del partit palesa el propòsit de bastir una mena de partit-Estat i fer-ho des dels esglaons més baixos de la seva estructura. Un partit que s'identifica amb les institucions de l'Estat i es confon amb la seva administració, una mena de PNB al País Basc o de Partit Institucional de Mèxic, amb la seva línia corrupta i autoritària.
 
Per descomptat, el discurs de Junqueras insisteix que la presència del seu partit a la política municipal garanteix la proximitat a la gent. És el contingut de la darrera campanya electoral d'ERC, "al costat de la gent". Perquè ERC no es considera gent. Com que, segons la propaganda republicana, ERC és "més que un partit", pot ser també és l'àngel guardià de cadascú. La realitat, però, és que el partit que tafaneja tant amb la gent és perquè vol controlar-la. Si, a més a més, el mateix partit monopolitza els mitjans públics de comunicació, les possibilitats de la gent d'alliberar-se d'aquesta tutela totalitària, des de la vida personal dels veïns fins a la seva ideologia, són minses. 
 
D'independència ací no en parla ningú.

dilluns, 29 de novembre del 2021

Marxa enrere cap a la normalitat autonòmica

 
             *********
Diu la consellera d’Acció Exterior, Victòria Alsina, que l’independentisme es troba en un “punt mort” a causa de la negativa del govern d’Espanya a negociar un referèndum. No cal esbrinar l’abast exacte del terme “punt mort” ni si es tracta d’un stand by o un full stop. La imprecisió escau a un temps neguitós, de desmobilització i aturada de l’empenta independentista de l’1-O. Hi ha un desencís creixent amb els partits polítics anomenats independentistes, que semblen més interessats a consolidar els seus privilegis partitocràtics que a portar endavant el mandat de l’1-O.
 
L’esperit del govern del president Aragonès és d’entesa amb el govern espanyol que, al cap i a la fi, diu que és d’esquerres. No provocar una reacció defensiva violenta a Espanya. Jugar amb perfil baix i amagar la reivindicació independentista. Donar temps al temps i veure si en dos anys el diàleg dona fruits. Després, uns altres dos anys per reaccionar tant si el diàleg ha reeixit com si no. Quatre anys, fi de la legislatura, eleccions autonòmiques i ja parlarem de nous embats. 
 
Aquest plantejament, a judici dels seus defensors, és l’únic realista i pràctic en lloc de les flamígeres quimeres dels radicals i hiperventilats. Això de soyez realistes, demandez l’impossible és una bandera dels nostres pares. Avui l’únic camí viable, vista la famosa correlació de forces, és seure a parlar, sit and talk. Conservar l’adquirit i progressar gradualment, evitant tota confrontació directa amb l’Estat i col·laborant lleialment amb el desenvolupament d’una política d’esquerra a Espanya que sigui beneficiosa per a Catalunya. Model peix al cove eternament renovat. 
 
Aquesta col·laboració cerca garantir l’estabilitat del govern de Sánchez i el lloc de Catalunya dins d’un marc polític espanyol. L’aprovació dels pressupostos generals de l’Estat obre possibilitats a la “nova normalitat” i es presenta com un dic davant l’avenç de l’extrema dreta espanyola. Doctrina del mestre Pere i el llop. La simultània aprovació dels pressupostos de la Generalitat amb el suport dels comuns i l’oposició de la CUP és la correspondència al favor de Madrid i el darrer clau al taüt de l’independentisme. Sí, el que es troba en un punt mort. 
 
Si el món es governés per un criteri universal de joc net i cavallerositat en les relacions humanes, aquest esperit de diàleg, d’enteniment, gairebé de confraternal, provocaria una reacció animada d’igual aspiració. El principi de la realitat, però, no ha trigat gens a manifestar-se i ha deixat força clar que no hi ha cap lloc per a l’esperança com l’infern. 
 
La decisió del Tribunal Suprem rebutjant el recurs de la Generalitat i fent miques la immersió lingüística és un torpede a la línia de flotació no només de l’independentisme, sinó de qualsevol catalanisme per pobre i míser que sigui. Tocar l’educació és tocar el sistema reproductiu d’una cultura, d’una societat, d’una nació. La imposició del castellà per mandat judicial és l’enèsim intent de condemnar a mort, el punt mort, el català. Més d’acord amb el seu tarannà pràctic i contundent, l’endemà de l’aprovació dels pressupostos, el president Sánchez ha aturat el projecte de reforma de la llei de memòria històrica que lluïa una de les esmenes d’ERC que mai prosperen. 
 
Aquesta beneïda actitud de reflexió, d’ajornament de la decisió sobre la independència a la legislatura següent i fins i tot a l’any 2050 no té en compte una dada fonamental i inevitable que es farà sentir molt abans. Les properes eleccions autonòmiques, siguin quan siguin, revelaran l’opinió d’un electorat que en tres eleccions prèvies successives ha enviat al parlament tres majories independentistes amb un resultat nul.
 
Quina serà la seva quarta resposta? Tindrem una quarta majoria absoluta independentista amb una hegemonia dels republicans, o bé els electors triaran altres alternatives atès que el resultat de les anteriors ha estat erm? La resposta revelarà quin era el misteriós contingut d’aquell 52% de majoria social que ha donat els setanta-quatre diputats d’una majoria parlamentària tan independentista que el seu president abandona indignat l’hemicicle quan es parla d’independència. Sense dubte per estalviar-se les honres fúnebres del punt mort.

diumenge, 28 de novembre del 2021

L'obsessió amb els catalans és malaltissa

No es deturen. L'agressió a Catalunya sembla ser el seu únic objectiu en la vida. Ahir van ser quatre castissos madrilenys fent gala de cosmopolitisme a la Ràdio Nacional d'España unagrandelibre i tractant el català com la llengua de Tarzan dels micos. La llengua d'Ausiàs March i mossèn Cinto.
 
Ahir, aquest xitxarel·lo, Casado, el de la missa en memòria del general Franco, va plantar-se al cor de l'antic regne lleonès a fumigar l'habitual seguit de ximpleries, i les víctimes, només faltaria, els catalans. L'exemple dels metges fa riure, amb riure sarcàstic, però, el que va acompanyat pel patiment. Els metges a Catalunya han de parlar català per la mateixa raó per la qual han de parlar castellà a Espanya, perquè si no ho parlen, no poden treballar-hi. Oi que sembla senzill? 
 
Com poden ser dirigents de res persones tan primitives?
 
Per cert, pot ser que el 6% de Netflix en català tan heroicament obtingut per Gabriel Rufián a canvi dels pressupostos torni al 0%  si tira endavant l'oposició dels productors.

dissabte, 27 de novembre del 2021

Riure's del català

Un altre cop cal recórrer al Tweeter perquè als diaris no es troba la notícia sobre els quatre desgraciats que, a una tertúlia de Ràdio Nacional de España (RNE), van ficar-se amb el català entre rialles i brometes d'un mal gust i una ignorància aclaparadores. I mira que té bemolls l'espectacle; per llogar-hi cadires. Mireu el vídeo de David Torrents al tweeter. Suposo que els mitjans tradicionals no en parlen  per esperit corporatiu, altrament dit, gos no mossega cap gos. Els tertulians, que s'han cobert de glòria seran companys de professió. 
 
Però les xarxes no reconeixen cap corporativisme i denuncien sense embuts el joc brut i les escombraries dels mitjans convencionals. Per això aquests titllen el tweeter de "femer", perquè fa palès el seu femer. 
 
A més a més munten la xirigota des d'una ràdio pública, o sigui, una que es finança amb els diners de tots, fins als que parlen la llengua que aquests inqualificables pretenen ridiculitzar. Sembla que els responsables de la ràdio han esborrat el vídeo i demanades disculpes. 
 
Tornaran a fer-ho. Perquè no és una tertúlia i no és una ràdio. És l'estat contra Catalunya.

divendres, 26 de novembre del 2021

Ni amb Franco

No he trobat cap informació als diaris que llegeixo habitualment sobre l'entrada dels mossos a la UAB . He cercat al tweeter, que mai falla, i he ensopegat amb aquest vídeo de xinoxano on es veu com els "@mossos colpegen directament al cap quan el rector de la @UABBarcelona els deixa entrar". Sembla que als informatius de TV3 han donat la notícia com un enfrontament entre estudiants constitucionalistes i independentistes. No sé si hauran emès imatges com les del vídeo de xinoxano perquè no miro TV3. Però sospito que qualificar de "constitucionalistes" uns energúmens que volen fer de l'UAB "zona nacional" no és massa adient; més bé una miqueta esbiaixat. 
 
Siguin quines siguin les explicacions de la conselleria d'interior, la brutalitat policial és inadmissible. És inadmissible enlloc i també a la universitat que, per cert tradicionalment fruïa una mena de privilegi pel qual la força pública no podia entrar sense permís exprés del rector. Era el fur universitari, hereu de la pràctica medieval de santuari de les esglésies. Hem d'entendre, doncs, que la policia va apallissar els estudiants amb el vistiplau de la màxima autoritat acadèmica. Greu. 
 
Fa uns dies, el major Trapero va demanar "respecte" per a la policia. Mala peça el teler quan s'ha de demanar el que s'ha de guanyar, cosa que, com es veu al vídeo de la càrrega policial sembla molt improbable. Ni en temps de Franco entrava la policia amb aquesta brutalitat que, digueu-m mal pensat, s'ajusta al nou tarannà autoritari que es percep a la política catalana. L'hegemonia d'ERC, monodia doctrinal de Tardà, garantida pel monopoli dels mitjans públics de comunicació, es visualitza en el gest intolerant del president de la Generalitat, abandonant l'hemicicle. Si afegim la brutalitat i el terror indiscriminat de la policia al carrer, ja tenim els elements esseencials del feixisme.
 
Ni la policia pot entrar així a la universitat ni el president de la Generalitat pot sortir així el parlament.
 
Si voleu una informació completa sobre el caràcter nazi dels "constitucionalistes", mireu el fil de Jordi Borràs al tweeter.

dijous, 25 de novembre del 2021

Espanyolitzats per mandat judicial

Si, com diu el tango, vint anys no és res, un any serà menys de res. 
 
Fa un any es va aprovar la "Llei Celàa", que havia d'acabar amb el propòsit insultant i una mica racista del ministre Wert en la seva llei, d'"espanyolitzar els nens catalans". La llei portava una esmena d'ERC que, segon la seva redactora i, per descomptat, el portaveu parlamentàri del partit, Rufian, blindava el caràcter vehicular del català. Quan se'ls va dir que això era fals, es van indignar i fins i tot van acusar JxC de falsedat. La famosa tècnica d'acusar els altres del que tu fas. 
 
Un any mantenint la falsedat fins que el Tribunal Suprem ha acabat amb la mistificació rebutjant el recurs de la Generalitat i declarant obligatori el 25% de castellà a l'escola i destrossant el sistema d'immersió lingüística. 
Ni taula del diàleg, ni del retrobament, ni "desjudizialització", ni nova normalitat, ni res: la imposició del castellà segueix de valent perquè és l'eina més forta a l'abast de l'Estat contra Catalunya. I ho és perquè ataca directament el cor de la nació catalana. El cor i la seva única defensa. Catalunya no té recursos polítics ni militars per constituir-se en Estat. La seva única esperança és la llengua. "La nostra pàtria és la nostra llengua", que va dir en Joan Fuster.
 
Atacar la llengua és atacar l'esperança de supervivència de la nació mitjançant un Estat independent. És un moment greu, una cruïlla vital. Salvador Cot parla d'un "momentum lingüístic" que exigeix una resposta a l'alçada del risc, tant per part de la societat civil com dels partits polítics. 
 
El problema és que els partits viuen instal·lats en la política de la falsedat i l'engany per tal de protegir els seus privilegis partitocràtics. Com defensarà sencerament el català el portaveu d'ERC al Congrés, Rufian, que sobre no ser independentista, fa gairebé totes les seves comunicacions en castellà? Com va entendre aquest espanyol expatriat el significat del català, del català viu, el del poble, el que ha mantengut la identitat de la nació?

dimecres, 24 de novembre del 2021

Blindar sous i cadires

L'he pispat aquesta captura a un dels tuitaires que més m'agraden, en Baphomed75, perquè resumeix perfectament el desgavell que es va produir ahir. I ho fa a l'estil modern, a les xarxes, on es pot revifar l'hemeroteca en menys d'un sospir i oferir un quadre sencer dels paranys, malifetes, mentides i embolics del partit hegemònic a Catalunya. Trobo molt adient el seu comentari: "Atom apple cool, farsant. Quina vergonya foteu, ridículs.
 
Per casos com aquest, ERC i els seus minyons a les xarxes odien tweeter, perquè no ho poden controlar, no poden censurar-ho ni vetar a ningú, segon costum al casal republicà. Tweeter és un "femer", diuen els nombrosos portaveus d'ERC que monopolitzen els mitjans públics i part dels privats fent propaganda, mentint a tot arreu, insultant i menyspreant el CxR i el MHP Puigdemont. Però el femer és tweeter.
 
La història és senzilla. Mentre el petit dictador Aragonès, fa el ridícul autoritari, el Tribunal Suprem i el seu 25% de castellà rematen el model d'immersió lingüística i deixen literalment ERC i els seus negociadors amb la rereguarda a l'aire. En aprovant els pressupostos de franc els negociadors, asseguren l'estabilitat del gobierno i blinden llur modus vivendi per a una estona. Diuen que no ha estat de franc perquè al cap i a la fi, han aconseguit un 6% de doblatge al Netflix. És veritat, no va ser de franc; va ser de menys que de franc perquè ERC ja havia venut que es doblaria tota la producció per a TV en temps de l'inefable Zapatero.
 
És impossible superar tanta ineptitud. No van blindar res llevat de llurs paguetes a tot arreu, a Madrid, a la Generalitat i a la batllia de Barcelona. Preveuen la independència el 2050, per festejar llur jubilació.
 
Ja només confio en Deulofeu.

dimarts, 23 de novembre del 2021

El petit dictador

Com el seu nom indica, el parlament és un lloc on els diputats es reuneixen per a parlar. El normal entre gent civilitzada, quan hi ha acord de reunir-se per parlar, és escoltar els altres. No fer-ho és una falta d'educació i absentar-se ostentosament mentre algú està a l'ús legal de la paraula és un insult. Tant més greu quan el que ho fa és el president del govern que té una doble obligació d'escoltar el que es diu, sobretot si es fa amb la moderació de to del diputat Canadell, encara que el contingut del seu discurs sigui crític, fins i tot àcid. 
 
Escoltar el que els altres diuen al parlament està en el sou del president de la Generalitat. El que no sembla és estar dins el seu sentit de l'educació, d'allò que els italians anomenen corretezza parlamentaria, correcció parlamentària. Aquest insòlit gest del president Aragonès palesa més que una manca de correcció. Se n'albira un tarannà autoritari molt perillós. Darrere el discurs d'esquerra s'amaga -cada cop menys- una ambició hegemònica i intolerant que, al costat de la pràctica de controlar els mitjans públics de comunicació, és a dir, de negar la llibertat d'expressió, frisa amb el feixisme. 
 
Tan sols els dictadors es neguen a escoltar el que no els agrada encara es digui dins el marc parlamentari i encara ho digui el seu aliat! 
 
No vol ser alarmista, però s'obre un temps en què a més de per la independència, caldrà lluitar per la democràcia i la llibertat d'expressió.

dilluns, 22 de novembre del 2021

Do ut des

La cursa per salvar els pressupostos de la desfeta parlamentària després de la negativa dels cupaires ha estat una successió de gags dialèctics a la velocitat d'una pel·lícula dels famosos Comedy Capers i els Keystone Kops. El dissabte, aquest Talleyrand de la política catalana, Jordi Sánchez, dempeus sobre l'escala de la unitat independentista, reduïa al no-res els intents de divisió d'ERC i el PSC. Segons parlava, els torracollons de la CUP li treien l'escala de sota els peus i anunciaven un vot en contra. 
 
El flamant president Aragonès va passar el diumenge tancat al búnquer del Palau, dirigint els seus delegats a les negociacions in extremis amb els comuns per tal de salvar les comptes. Els de JxC van fer sorollosa absència, indignats per la decisió, però sense aclarir si acceptarien l'acord si se n'arribés, sempre sota la illuminada guia del seu secretari general. Mentrestant el chef dels Keystone Kops, Illa, anuncià una feroç esmena a la totalitat, val dir, guerra a mort. Que ningú pensi el que és obvi: que hi hagi un acord de base amb ERC. 
 
Els comuns es van presentar a la negociació amb esperit estalviador: com que no hi havia temps al capvespre del diumenge per fer un estudi detallat dels comptes i acordar pactes, proposen un intercanvi global de cromos, un do ut des: jo t'aprovo els pressupostos de la Generalitat i tu m'aproves els de la batllia.
 
Com que el govern de la batllia es compon de comuns i socialistes, ja tenim el tripartit per via de fet. I de fet pressupostari, que és el més sòlid de tots. La qüestió és si JxC, invocant la sacrosanta unitat de Jordi Sánchez, es plega i es manté a dins d'un govern amb suport directe dels comuns i indirecte dels socialistes. Pura política espanyola.

diumenge, 21 de novembre del 2021

La CUP, a la seva

La CUP té la virtut d'incomodar a la resta de l'independentisme. Exerceix la seva funció de torracollons al millor sentit del terme, si l'en té, amb la meticulositat d'un funcionari prussià del segle XIX. Cada vegada que el govern vol fer un pas decisiu, compareix la CUP amb un memorial de greuges que cal complir fil per randa.
 
Aquesta actitud treu de polleguera als socis del govern, però és el resultat ineluctable de l'aritmètica parlamentària. Si els dos partits aliats tinguessin majoria absoluta, segurament ni tan sols saludarien els diputats de la CUP si hi haguera. No cal parlar dels interessos de la pàtria. La missió dels partits independentistes, de tots, és gestionar l'autonomia. Res més.
 
Els treu de polleguera, sí. Les acusacions són greus: Fer costat al govern sense ser-hi. Alliberar-se de tota responsabilitat amb l'alegria dels que no tenen res a perdre. Ser govern i oposició al mateix temps; el que els nois de Podem havien somniat quan van cometre l'error -producte de la seva ambició- d'entrar al gobierno. Com la CUP demostra pràcticament, la millor forma de ser al govern és no ser al govern, però tenir-ho agafat per la part que es pot torrar. Això et permet fins i tot malparlar del govern al qual no ets, enlletgint-l la presència de JxC, el partit hereu de les retallades que van condemnar el MHP Mas a la poubelle de l'histoire
 
Els funcionaris de la partitocràcia independentista no poden patir més aquesta situació d'inseguretat i incertesa dels seus destins. El president Aragonès, s'obre a negociar els comptes amb qui no pensava fer-ho, els comuns, que tampoc volien tenir res a veure amb la dreta catalana de JxC, però semblen més tous quan hi ha diners en doina. ERC, doncs, tira cap a casa, a la reconstrucció d'un govern d'esquerra a Catalunya. El PSC sembla tenir enllestida la capsa dels trons i votarà contra els pressupostos per fer una mica de soroll, però, després, podria avenir-se a fer costat al govern d'esquerres. Si hi ha hagut dos tripartits, pot haver-hi un tercer, el de la vençuda. 
 
La qüestió és si també JxC es presta a aquesta comèdia amb el pretext de mantenir una unitat fictícia.