Quan arribi setembre, un nou llibre de servidor serà a les llibreries. És una llarga conversa amb l'historiador Enric Pujol. L'editorial, Els llibres del segle.
A continuació, a modo de "teaser", les primeres pàgines.
I. Viure, pensar i lluitar a Catalunya
P.- Quan vas prendre la decisió d’instal·lar-te a
Catalunya?
R.- De sobte, un dia amb Cèlia ens vam plantejar:
«Marxem d’aquí, de Madrid». «I on anirem?» «A Catalunya!». Una decisió que,
motivada pel procés d’independència, no ha pres ningú més. Cèlia va precisar:
«A Girona, eh?». A partir d’aquell moment, vaig comprendre que havia passat
tota la vida ignorant Catalunya com un factor de pes. El juny de 2018 vam
començar els preparatius del nostre trasllat. Calia tenir primer un pis de lloguer
per poder trobar una casa on instal·lar-nos, calia preparar l’escolarització dels nens... El trasllat es va fer el juliol i l’agost.
P.- La idea devia venir de força abans, no?
R.- La decisió és més difícil de datar. A partir
del 2012-2013 ja hi ha una implicació creixent, que havia començat amb la sentència
del Tribunal Constitucional contra l’Estatut, el 2010. Ja vam venir a les
diades del 2011 i 2012. De fet, venim
perquè som cridats. Es produeix una mena d’absorció. Comencem a fer xerrades
arreu de Catalunya. Sempre amb una pregunta recurrent: «Què li passa a la
intel·lectualitat d’esquerres espanyola»? Això suggereix el per què ets cridat:
per respondre. Perquè ets l’intel·lectual d’esquerres que manifesta simpatia
pel procés independentista. Ja feia temps que pensava en el tema dels intel·lectuals
espanyols, sobretot els d’esquerres, i la seva relació amb Catalunya. No és cap
casualitat, precisament quan nosaltres vam començar a parlar d’aquestes coses,
va sortir publicat el meu llibre "Extramuros. Cataluña y la izquierda espanyola",
a l’editorial Tirant Lo Blanch. És un tema fascinant perquè posa els intel·lectuals
davant la tasca de plantejar-se el nacionalisme, no com un objecte d’estudi o
una experiència aliena, sinó com una vicissitud pròpia, personal. De sobte, els
intel·lectuals es veuen forçats a entendre que pugui ser qüestionada la seva
nació, que ells donaven per suposada. La seva reacció no ha pogut ser més
descoratjadora.
P.- Però si calgués fixar-ho en un fet més personal
que fos decisiu en aquest procés de conscienciació, quin seria?
R.- Hi va haver un vídeo decisiu. El que amb el
temps es va convertir en el partit "Podemos" va muntar una emissora
de televisió, pels volts del 2010, que va comptar amb un famós programa, "La
Tuerka", conduït per Pablo Iglesias, una persona que em penso que la seva
vocació és més de presentador televisiu que no de líder polític. Jo hi
assistia, al programa, com a opinador. Cal dir que m’hi va mantenir tot i no
coincidir amb ell ni amb la resta de la gent de l’equip. Recordo que es va fer
un programa monogràfic dedicat a Catalunya, que es pot trobar per Youtube. En aquest
programa, on també hi havia Jaime Pastor, vaig fer una intervenció molt llarga.
En aquells moments, jo ja considerava que una nació no podia contenir-ne una
altra contra la seva voluntat. Per això vaig donar suport al procés
d’autodeterminació. Pensava que hi havia d’haver un referèndum, encara que també
m’hauria agradat, en aquells moments, que es votés que «no». D’aquesta manera
considerava que la nació espanyola es reforçaria. Seria una entitat
plurinacional voluntària. Si no, es convertia en una presó de pobles. Aleshores
la nació no és atractiva i l’exèrcit només hi és per reprimir. S’entén que n’hi
hagi que vulguin marxar! En aquells moments jo ja no era un nacionalista
espanyol stricto sensu i pensava que si hi havia una nació
que reconeixia el dret a l’autodeterminació d’una altra nació oprimida per ella
mateixa seria una gran nació. Seria una mostra de confiança en si mateixa. Hi
va haver més programes televisius. En tots vaig intervenir en aquest sentit.
Algú va agafar totes aquestes intervencions i en va fer un vídeo. No sé qui va
ser. Jo no miro la televisió i encara menys Youtube. Pablo m’ho va dir:
«Mira-t’ho, perquè tens 150.000 visites».
P.- Així, aleshores no eres partidari de la
independència de Catalunya?
R.- Com he dit, era partidari del dret
d’autodeterminació, però també del «no». Però des de fa ja uns quants anys que
ja no defenso aquesta posició. En aquest meu canvi de posicionament hi ha un
llibre d’història d’Espanya que vaig haver de redactar i que va ser
determinant. L’havia començat a escriure, però era encara en brut, quan em va
trucar Ramon Perelló, director de Península, del grup editorial Planeta. Vam
quedar a Madrid. I em va dir, referint-se al famós vídeo que va tenir tantes
visites «Si poses això en un llibre, ho publiquem». Li vaig dir: «precisament
és el que faig». Jo no sabia que Perelló no era partidari de la independència
de Catalunya. El llibre va ser "La desnacionalización de España" i va
aparèixer el 2015. L’encàrrec es va fer a principis de 2014, el febrer o març,
i ja tenia el manuscrit el setembre. Calia redactar-lo i fonamentar-lo bé, per
això va sortir un llibre acadèmic, dens.
P.- Però finalment no va ser Planeta qui ho va editar.
R.-
Efectivament. Vam renunciar-hi de comú acord. Havia de sortir el novembre de
2014 i veia que s’endarreria... Ja me’n vaig
malfiar. I li vaig dir: «O el treus o retiro el manuscrit». Així que vaig anar
a l’editorial Tirant Lo Blanc, de València, que van ser els que me’l van
publicar. Salvador Vives n’és el propietari. Per cert, van tenir problemes per
la portada que hi vam posar. Era el cavaller de la mà al pit d’El Greco, que al
cor hi duia una quadribarrada.
P.- Abans
deies que venies a Catalunya perquè t’havien cridat i que a partir d’aquí vas
comprometre’t cada cop més amb el procés.
R.- Si t’hi
acostes, n’ets absorbit. Si ho fas de bona fe, és clar; no si ho fas per fer
caixa, que és el que sovint m’he trobat. Tu ja saps coses, però ho has de
viure. No és el mateix parlar d’alguna cosa des de lluny que fer-ho in situ. És
un saber comú. No és elmateix teoritzar des dels despatxos que parlar als
carrers amb la gent. I això no només a títol d’«observador participant», sinó essent
constantment interpel·lat i fent part de l’espectacle. Entens la gent, la seva
parla, la seva cultura i els seus costums quan vius amb ells. Viure, conviure,
és entendre. Els militars saben que no dominen un país fins que l’han ocupat i
controlen el territori. Poden destruir-ho des de l’aire, amb l’aviació o des de
la distancia gràcies a les noves tecnologies, però no conquerir-lo. Ni fer-lo viure
d’una altra manera, amb una altra llengua i una altra cultura. És el que ha
passat amb Catalunya al llarg dels segles.Sense aparell polític i militar
propi, Catalunya ha crescut i s’ha enfortit socialment. Trobes que hi ha una
consciència civil en el lloc més petit, en un centre cultural mateix. És una historia
de llocs. Veus en la realitat allò que coneixes teòricament. Parles amb la
gent. Comprens moltes coses que havies escrit, però que ara matisaries més.
Durant dos anys vaig venir els caps de setmana als pobles, a parlar, a fer
vermuts o birres per la República (com que sóc abstemi, jo feia fantas per la
República). A poc a poc, en fas una causa teva.