El Regne Unit és un estat de dret, al qual impera la llei. Quina llei? La llei del país, la common law. Un dret desenvolupat al llarg dels segles sobretot mitjançant les decisions dels jutges, basat en el principi de l'stare decisis.
I què passa si el dret, la llei del país, la common law, en comptes d'estar, es canvia per un altre dret, una altra llei, per exemple, la xaria?
Al Regne Unit acaba de prendre possessió del càrrec de ministra de l'interior una dona musulmana. Abans ho va ser de justícia i d'hisenda. Jura per l'Alcorà i assegura que, per a ella, l'islam ho és tot a la vida.
La seva presència al gabinet pot resultar una mica extravagant i té el vell John Bull a punt de perdre les seves english manners. Però tampoc no és tan original. La reina Victòria estimava molt un seu primer ministre, Benjamin Disraeli, més jueu d'aspecte que Shylock. Tanmateix, l'autor de Sybil (perquè també era novel·lista) no exercia com a jueu perquè era anglicà. Cap conflicte entre la religió i la política, doncs.
La senyora Mahmud és musulmana d'obediència estricta. L'islam és religió i política alhora o sigui, la xaria, a la qual, com a musulmana, la senyora ministra ha d'atorgar primacia. I la xaria s'assembla a la common law com un ànec a la torre de Pisa. De totes maneres, és admirable per a un país que fins al 1829 no va reconèixer els drets civils i polítics dels catòlics.
A l'ordre de la Realpolitik bismarckiana, algun aliat del Regne Unit, com els Estats Units, expressa malestar davant la idea que hi hagi una musulmana al govern d'un país amb bombes atòmiques. La política i la guerra, ja se sap, són qüestions de confiança. I de la confiança només se'n parla quan es perd.
És clar que una única ministra no en té prou poder per enderrocar l'ordre yahili (infidel) que l'ha posat al govern. Haurà de fer una suspensió fenomenològica del judici, mentre arriben temps més favorables a Al·là. És a dir, asseure a la porta de la casa seva fins a veure passar el cadàver de l'enemic.
Però què passaria si el musulmà fos el primer ministre i tot el govern? El senyor Karim Khan, actual alcalde musulmà de Londres, ha formulat el seu desig de ser primer ministre. Com Disraeli, vaja, però sense abandonar la fe islàmica, aquella que el fa mentir a la cara de tothom quan diu que l'islam “estima la diversitat”, cosa que és falsa de tota falsedat.
En qualsevol cas, això és perfectament possible, atès que la condició de diputat o ministre no depèn de cap confessió. En principi, un govern amb una majoria parlamentària musulmana podria canviar per llei la common law per la xaria. El Parlament és totpoderós. Recordeu-vos al bo de Jean-Louis de L’Olme, en una frase que en temps trans sona antiquada: “el Parlament ho pot fer tot, excepte convertir un home en una dona o una dona en un home”.
Però hi ha un punt de dubte. Anglaterra té una església oficial (established) el cap de la qual, o suprem governador, és el rei. Canviaria el rei de religió i església per convertir-se en el califa britànic, com Enric IV de Navarra es passà del protestantisme al catolicisme? Seria com si s'invertís la vella fórmula de Westfàlia que va donar origen als estats moderns, canviant "la religió del rei és la dels súbdits” per “la religió dels súbdits és la del rei”.
L'Umma, la comunitat mundial dels creients, serà la fi no només de la modernitat, sinó també de la postmodernitat.